W opinii potocznej pokutuje przekonanie, że osoby zdolne nie potrzebują żadnego wsparcia i pomocy, gdyż doskonale radzą sobie w szkole, a w przyszłości z pewnością osiągną sukces zawodowy. Nic bardziej mylnego. Nauczyciele, a także osoby odpowiedzialne za zarządzanie kształceniem, powinni przyjąć założenie, iż uczniowie zdolni mają również specjalne potrzeby edukacyjne i zwiazane z tym szczególne wymagania.

 

Konieczność obejmowania uczniów zdolnych pomocą psychologiczno-pedagogiczną została podkreślona w rozporządzeniach Ministerstwa Edukacji Narodowej z listopada 2010 roku zgodnie z którymi, szkoły powinny tworzyć dla uczniów zdolnych Plany Działań Wspierających (PDW) umożliwiające nauczycielom monitorowanie postępów uczniów w realizacji celów edukacyjnych i lepszą indywidualizację kształcenia.

Mechanizm tworzenia celów

System EdPlan™ zawiera mechanizm tworzenia celów w Planach Działań Wspierających zgodny z metodologią zaproponowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN). W ramach tego modelu każdy cel tworzony w systemie EdPlan™ jest możliwy do zmierzenia, realny a także określony w czasie. Ponadto cele są ściśle połączone z zadaniami zaplanowanymi do realizacji dla uczniów oraz metodami dydaktycznymi stosowanymi przez nauczycieli.


Bank celów PCG

Ponadto system EdPlan™ zawiera bank celów edukacyjnych oraz terapeutycznych do wykorzystania przy planowaniu wsparcia dla ucznia zdolnego bądź podwójnie wyjątkowego. Cele są uporządkowane zgodnie z obszarami funkcjonowania ucznia, w których zespół zidentyfikował mocne strony ucznia. Członkowie zespołu mogą wybrać dowolny cel z banku i dostosować go do indywidualnych potrzeb ucznia.

Bank celów
ii.	Cel w srodku
iii.	Cele_zadania_metody

Pomiar realizacji celów

System EdPlan™ umożliwia systematyczne monitorowanie poziomu realizacji celów zaplanowanych dla ucznia zdolnego w Planie Działań Wspierających. Za każdym razem gdy zespół lub indywidualni nauczyciele dokonują pomiaru postępów ucznia istnieje możliwość odnotowania daty pomiaru, osiągnięć ucznia i dodania szczegółowych komentarzy. Mechanizm monitorowania celów pozwala członkom zespołu uczestniczącym w okresowej ocenie efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej obiektywnie stwierdzić czy cele zapisane dla ucznia zostały osiągnięte oraz w jakim stopniu.

Bank celów
ii.	Cel w srodku
iii.	Cele_zadania_metody

Wagę efektywnego wspierania rozwoju uczniów zdolnych potwierdzają liczne inicjatywy podejmowane zarówno przez jednostki centralne takie jak Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) czy Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), ale także przez setki pojedynczych szkół biorących udział w ogólnopolskiej kampanii na rzecz uczniów zdolnych zatytułowanej Rok Odkrywania Talentów. Firma Public Consulting Group poprzez swoje narzędzia informatyczne, szkoleniowe i doradcze pragnie wspierać wszystkie szkoły chcące pomagać dzieciom w rozwijaniu ich talentów i umiejętności.

 

Aby zobaczyć przykładowy formularz Planu Działań Wspierających wraz z przykładowymi celami dla ucznia zdolnego, kliknij tutaj.

 

Aby zobaczyć przykładowy formularz oceny realizacji celów, kliknij tutaj.