Pomoc psychologiczno-pedagogiczna to proces, w którego organizację, w zależności od potrzeb ucznia, zaangażowani są nie tylko rodzice czy szkoła, ale także liczne instytucje publiczne, niepubliczne i organizacje pozarządowe. Kluczowe jest również uczestnictwo samego ucznia w podejmowanych na jego rzecz działaniach.
Ideą kongresu z cyklu „Edukacja Równych Szans” jest stworzenie warunków wszystkim podmiotom systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej do promowania dobrych praktyk w zakresie ich wzajemnej współpracy zorientowanej na zaspokajanie indywidualnych potrzeb uczniów. Odzwierciedleniem tej idei jest tematyka sesji plenarnych oraz seminariów realizowanych w ramach czterech bloków tematycznych:
Celem Kongresu jest promowanie sprawdzonych rozwiązań w zakresie organizacji zintegrowanych systemów pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez prezentację przykładów współpracy i partnerstwa szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na rzecz udzielania uczniom wsparcia adekwatnego do ich potrzeb rozwojowych na wszystkich etapach edukacyjnych.
Kongres kierowany jest do przedstawicieli szkół, poradni, ośrodków doskonalenia nauczycieli, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych i innych instytucji zainteresowanych wdrażaniem systemowych rozwiązań zorientowanych na rozwijanie potencjału wszystkich uczniów oraz wspieraniem ich w osiąganiu sukcesów edukacyjnych i zawodowych.